Gemenskap kontra relationer

Jag har haft en fundering en längre tid. Vad är det för skillnad mellan gemenskap och relationer?
Så här tycker jag:

Gemenskap - kan vara att gå på bio, träning och andra saker där man inte behöver ha en relation. Är där man inte ger och tar och inte ser till varandras bästa. Gemenskap kan vara ganska så ytligt. Gemenskap är i början av en förväntad relation, då man inte känner varandra så väl,  man vågar inte visa vem man är, vad man står för, hur man känner sig och hur man mår, man litar helt enkelt inte på den andre. Det kan också vara relationer där man inte ger och tar och inte ser till varandras bästa. Och pga detta så kan man missförstå varandra.

Relationer - är när man ger och tar, förstår varandra, man kan prata om allt, som tex känslor, värderingar, vad man står för, om sitt liv, besvikelser, jobbiga saker, roliga saker mm. Relation är när man vet allt om den andre och accepterar den andres fel och brister. I relationer kan man bara vara tyst utan att behöva prata med varandra och att man accepterar att man behöver vara ensam  och inte alltid behöver göra allt med någon. Jag tycker att relationer är mer betydelsefullt än bara  att ha gemenskap. Men gemenskap ingår ju i en relation.

Kommentarer
Postat av: fia

det vahimmla bra formulerat detta måste jag säga , det ser så självklart när manser de svart på vitt. kanske är de så man ska tänka lite mer .
önskar dig en trevlig måndag kväll.

2007-09-24 @ 22:26:43
URL: http://ajaxen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0