Paltrecept

Idag har jag gjort potatispalt för 2:a gången i mitt liv. Jag bjöd Sandra på palt men hon fick äta på eget bevåg. Jag kan inte säga att det blev så där jättelyckat, de blev lite hårda, men de gick att äta.

Här kommer receptet

Potatispalt 12-14 st paltar
ca 1 kg rå potatis, 1½ tsk salt, 4-5 dl vetemjöl.

300 gram rimmad bogfläsk (stekt)

Riv potatisen fint. Blanda potatisen med salt oc bara så mycket mjöl att degen kan hanteras. Forma 14 runda bullar av degen. Gör en fördjupning i varje och lägg ca 1 msk fläsk och rulla ihop.

Kokning: ca 3 liter vatten + 1½ msk salt. Låt koka ca 45 min.

Sen finns det även Pitepalt där man byter ut 3 dl vetemjöl mot 3 dl kornmjöl.

En tredje variant är Sunderby palt där man sätter till 2oo gram kokt potatis till receptet potatispalt och då blir mängden vetemjöl ca 6 dl.

Servera smör och lingonsylt och ev. fläskfräset.

Tips:Fläsk -fräset kan ätas vid  sidan avpalten
Tips för vegetarianer: istället för fläsk kan man  steka lök (ca 1 kg) och svamp (ca 500 g) smaksatt med örtsalt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0