Såld

Såld av Natasja T. och Vera Efron  En sann historia




"Den som hamnar i det här träsket brukar klandra sig själv. Det gjorde jag också, jag trodde länge att det var mitt eget fel att jag blivit såld till ett liv i slaveri. Nu vet jag att det inte var så. Jag hoppas att min historia ska hjälpa andra människor - och mina medsystrar - att se detta."

Såld är en skrämmande, gripande och sann berättelse om en ung flicka som drömmer om ett bättre liv men i stället blir ett offer för trafficking. Natasja växer upppå den fattiga landsbygden i Ryssland men vägrar förlika sig med den tröstlösa tillvaron i byn. Sjutton år gammal flyttar hon till Sankt Petersburg för att studera - men kommer inte in på högskolan.

Utan någonstans att ta vägen lockas hon av ett till synes oemotståndligt erbjudande om ett jobb som barnflicka i Sverige. Fast det hon tror är en biljett till frihet och rikedom visar sig bli en värre mardröm än hon kunnat föreställa sig.

Gång på gång säljs hon till olika män men trots att hon sakta bryts ner vägrar Natasja in i det sista att ge upp. I all tysthet börjar hon planera sin flykt.... I Såld berättar hon om hur hon mot alla odds lyckades bli fri.

Ett utdrag från boken:

"Att säga orden, stämpla sig själv som förlorare, ett föremål för handel, en leksak för kåta, snuskiga män, ett levande lik. För det var vad vi var. Vi levde inte. Vi var döda inuti. Hur skulle man annars kunna acceptera att bli utnyttjad som ett avlopp för sperma och urin? Att tvingas lämna sin kropp till alla att göra vad som helst med den? Och på det sätt de ville. Inte som jag ville. Min kropp tillhörde inte mig. Då var det bäst att tänka att min kropp inte var jag."

Detta är en mycket bra men hemsk bok. Kan inte förstå att man kan utsätta en människa på det sättet. Läsvärd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0