Under bar himmel

Under bar himmel av Bo johansson

Detta är en bok för dig som tycker om människor och då främst hemlösa och missbrukare. Denna bok måste bara läsas.

Under bar himmel är en bok som handlar om utslagna i Sverige; missbrukare av olika slag, hemlösa som nattetid får vandra i timtal för att söka en säker sovplats: ett förråd, en portgång, i en container, eller som så ofta; bakom några gravstenar på en kykogård.

Så är tendenserna i hela landet.
I Stockholm är problemet självklart mycket tydligare, därför reste jag dit den 24 augusti år 2000 för att själv möta hemlösa och missbrukare i deras egen miljö.
Upplevelserna blev ofta traumatiska. Droger kunde ibland utgöra den enda trygghet som fanns tillgänglig.
Det skulle bli många resor till Stockholm innan boken Under bar himmel blev färdig  hösten 2002. I boken möter ni Putte, Roland, Gunnar, Gabriella, Anki, Anna, Tony, Rikard m fl. Några är tyvärr avlidna idag.
Hoppas ni kommer att tycka om personerna lika mycket som jag själv kom att göra.

Utdrag ur boken:
 sid 8-9:
Det var med spänning och nyfikenhet  jag bestämde mig för att bli hemlös i
Stockholm.Jag ville se med egna ögon och berätta för andra.
 sid 19:
- Du ska veta att det bland de hemlösa finns många högutbildade, och många
med djupare teorier om människan än det gör på vilken fabrik som helst.

sid 27:
I halvdunklet ovanför oss, i ett litet hörn, sätter sig 2 vita kvinnorumpor och
 börjar kissa. Jag ser först en rännil stryka förbi sovsäcken där vi ligger. Inte
vet jag vad de druckit - men det känns som rena pesten rinner förbi.
Så kommer nästa rännil. Jag följer den noga med blicken, och ser hur
den plötsligt ändrar riktning och störtar  in under sovtäcken, där den snabbt
 sugs upp av underlägget.

 
ISBN 91 88821 27 7

Kommentarer
Postat av: Gudrun Maria Reponen

HEJ
denna bok verkar högintressant och är aldrig fel att läsa även om man inte känner till deras situation, just därför viktig.
Jag känner mycket för dem som inget har, och har jobbat med dessa människor som inte är väl sedda av samhället...de är människor och skall behandlas med kärlek.
KRAM f Maria

2007-12-07 @ 23:22:20
URL: http://www.endastkrlek.blogspot.com
Postat av: Mia

Ja, jag skulle vilja arbeta med hemlösa och missbrukare. Därför tar jag tillfället i akt att läsa om dem, även se på program som handlar om dem också.
/Mia

2007-12-08 @ 21:57:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0