Rättvist?

Läste i onsdagens Aftonblad hur mycket högpamparna tjänar och hur mycket de får i pension. Summorna är hemskt oroväckande.Christian Clausen från Nordea får 74 mijloner i pension upp till 80 års ålder. Per Boman från Handelsbanken får 101 miljoner i pension upp till 80 år ålder.
Min mamma har tänkt ta förtida pension för hennes kropp orkar inte med  att jobba, men hon vet inte om hon kommer att klara sig på sin förtida pension. Ja vad ska man säga ,är det rättvist????
Ska vanliga arbetare inte klara sig på sin pension medan högpamparna lever i superlyx. Samtidigt som vi har en finanskris och många måste sluta på sina jobb. Tänk vilken syn  och vilket samhälle det skulle bli om vi alla hjälps åt att dela på resurserna (pengarna som finns i omlopp). Har hört någonstans för länge sen att de pengar som finns i omlopp , att om det skulle delas rättvist så skulle alla ha 500 tusen kronor. Och då gäller det också även de fattiga världen över.

Jag själv skulle aldrig vilja ha så mycket pengar, jag skulle få så dåligt samvete. Jag vill inte ha på mitt samvete att jag tog livet av männsikor ( de som dör av svält) bara för att jag vill slösa mina pengar på mig själv och det som inte finns en mening med. Jag vill inte skryta och leva upp mina pengar på mig själv, utan skulle jag ha så mycket så skulle det aldrig synas att jag hade de pengarna , skulle ge pengar till de fattiga, mm.  Och kanske till företag som jag tyckte behöver dem som inte staten vill ge pengar till. Alltså direkt ur min egen ficka. Men nu har jag ju inte så mycket pengar.


Sen vet man ju inte vad de rika gör med sina pengar. Det står bara deras förmögenheter, men inte hur mycket de ger pengar till behövande, skolor, vården mm. Behåller de sina pengar eller gör de nytta med den förmögenhet som man har. Det skulle vara kul att veta. Det skulle vara en bra NYHET att veta sådana saker. Inte att bara veta orättvisorna i samhället.
Men kärleken till pengar är så stor just nu, så det är ett under att en rik skulle ge mycket av sin förmögenhet. Nej, de har ju så lite pengar, eller hur? De måste ju få mer pengar och de måste ju få behålla dem...!!!


Eller kan du som är rik på pengar tänka dig att dela med dig till dina arbetskompisar istället. För du som är rik är inte mer värd än de som inte har pengar, men det handlar om rättvisa i samhället. Samhället skulle bli mycket bättre då. Ingen skulle behöva stjäla, alla i Sverige skulle ha mat för dagen, ingen skulle vara fattiga osv.

Vilket konstig land vi lever i? Jag skulle inte vilja ha det så. Men sån är den sista tiden  vi lever i just nu.  Nu handlar det bara om vad jag får för mina pengar och inte vad andra får och behöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0